
Manufacturing Consent? The Israeli Media and the Al-Aqsa 
Intifada 
Mike Berry

Holy Land Studies: A Multidisciplinary Journal, Volume 5, Number 1,
May 2006, pp. 119-121 (Review)

Published by Edinburgh University Press
DOI:

For additional information about this article

https://doi.org/10.1353/hls.2006.0003

https://muse.jhu.edu/article/199770

[18.191.240.243]   Project MUSE (2024-04-25 10:23 GMT)



[HLS 5.1 (2006) 119–125]
ISSN 1474-9475

Book Reviews

Manufacturing Consent? The Israeli Media and the Al-Aqsa Intifada

Daniel Dor, The Suppression of Guilt: The Israeli Media and the Reoccupation of the West 
Bank (London: Pluto Press, 2005). Pp.128. Paperback

In his book Intifada Hits the Headlines, Dr Daniel Dor, of Tel Aviv University, examines 
how the Israeli press reported on the outbreak of the Al-Aqsa Intifada in September 
2000. His key fi nding related to whom the media held responsible for the outbreak of 
the uprising. He noted that nine out of ten major news sources including senior Pales-
tinian, and American offi cials as well as senior members of the Israeli army and general 
security services (Shin Bet) saw the unrest as a spontaneous eruption of Palestinian 
anger at the stalemate in negotiations and Ariel Sharon’s visit to the Haram al-Sharif/
Temple Mount. However a single source, the outgoing Prime Minister Ehud Barak, 
insisted that Yasser Arafat had planned and initiated the Intifada after turning down 
the ‘generous offer’ made to him at Camp David in July 2000. Dor demonstrated that 
the editorial text of all major newspapers concentrated on Barak’s viewpoint which 
was heavily featured in headlines and framed as a factual statement. The viewpoint of 
the other sources was reported but marginalised in back pages and supplements often 
without headlines. Dor suggests that Barak’s version of events became crystallised as 
the ‘cornerstone’ of an Israeli public consensus that there was no partner for peace on 
the Palestinian side.

In The Suppression of Guilt: The Israeli Media and the Reoccupation of the West Bank 
Dor returns to Israeli media coverage of the Intifada, this time turning his attention to 
one of the most controversial periods of the uprising. On 29 March 2002, following 
a suicide bombing in Netanya which killed 28 Israelis, the IDF conducted its largest 
military operation since the June 1967 war. It reoccupied most West Bank cities for 
more than three weeks and caused extensive damage to the Jenin refugee camp. During 
March and April 2002 128 Israelis and 484 Palestinians were killed. Dor focuses on 
how three Israeli newspapers (Ma‘ariv, Yedi‘ot Aharonot and Haaretz) and two Israeli 
television stations (Channel 1 and Channel 2) covered ‘Operation Defensive Shield’. 
Dor’s analysis employs an innovative research methodology. Eschewing what he calls 
the ‘naïve notion of truth’ and ‘objective reality’ he uses what he describes as an ‘inter-
textual’ analysis. This involves comparing how different reports from the newspapers’ 
correspondents were handled by the editorial staff. For instance which reports were 
featured prominently or highlighted in editorials, as well as which were relegated to 
the back pages or weekend supplements. This editorial work Dor suggests created an 
‘interpretive key’ which helped readers understand the signifi cance of different news 
reports and linked the news to readers’ sense of identity as Israelis.

Dor’s analysis of newspapers points to important differences in the way titles 
re ported on the Intifada. Ma‘ariv, he suggests, functioned as a ‘partisan newspaper 

HLS5_1_07_Reviews.indd   119HLS5_1_07_Reviews.indd   119 13/3/06   15:58:5113/3/06   15:58:51

[1
8.

19
1.

24
0.

24
3]

   
P

ro
je

ct
 M

U
S

E
 (

20
24

-0
4-

25
 1

0:
23

 G
M

T
)



Holy Land Studies120

in the simplest sense of the word’ which projected a ‘fundamentalist version of a 
dogmatic and belligerent Zionism’. Dor sees the newspaper as an ‘active participant’ 
in ‘Operation Defensive Shield’, providing almost complete and uncritical support for 
the IDF and ignoring the impact of the operation on the Palestinian population. In 
contrast Yedi‘ot Aharonot’s coverage was characterised by a sense of ‘despair’. Although 
like Ma‘ariv it saw the operation as justifi ed and offered uncritical support and iden-
tifi cation with the soldiers, it was troubled by a lack of overall strategy on the Israeli 
side for dealing with the Intifada. Also, despite ‘being almost perfectly indifferent to 
the Palestinian plight during the operation’ Yedi‘ot Aharonot did feature an interview 
with a driver of bulldozer who gave a ‘chilling testimony’ of how he wanted to ‘wipe 
out’ the whole of the Jenin refugee camp. However, as Dor points out, the news-
paper with the most complex attitude towards Operation Defensive Shield was the 
left-liberal Haaretz. Although at times critical of Sharon’s strategy the newspaper also 
endorsed strongly Ehud Barak’s opinion that there was no ‘partner for peace’ on the 
Palestinian side and thus accepted the view that Israel was pursuing the only path open 
to it, defending itself ‘with brute force against terror’. Haaretz was also the newspaper 
which featured by far the most comprehensive accounts of the Palestinian perspec-
tive through the reports of its correspondents Amira Hass and Gideon Levy. However, 
Dor shows that these articles were usually relegated to the inside of the newspaper 
or to the supplements and magazines. They never appeared on the front pages which 
predominately featured the perspectives of the Israeli establishment. Thus suggests Dor, 
Palestinian claims ‘generally do not quite count as serious news’. Dor’s analysis of the 
broadcasts media’s coverage of the operation also highlights signifi cant differences 
between the reports produced by the state-owned Channel 1 and the commercial 
Channel 2. Channel 2 adopted a more populist stance and offered a relatively uncritical 
identifi cation both with the soldiers and with the aims and strategy of the operation. 
In contrast Channel 1 took a more detached perspective, prepared to offer criticisms 
about certain aspects of the operation and willing to admit that Israel itself was also 
engaging in a propaganda war.

However, despite the important differences in coverage between the various media 
outlets, Dor suggests that they all fulfi lled one very important objective, that is they 
served to defl ect guilt, responsibility and blame away from Israel and Israelis for the 
violence and the continuation of the confl ict. Nowhere, suggests Dor, is this more 
signifi cant than in relation to the intentions behind the decision to launch Operation 
Defensive Shield. Dor points to a number of articles that were published away from 
the main news pages, often from respected military sources, which suggested that the 
primary purpose of the Operation was not to prevent attacks against Israeli civilians 
but instead to destroy the Palestinian Authority, prevent a return to the Oslo process 
and reduce the Palestinian territories to a series of isolated cantons controlled by Israel. 
However Dor shows that such views never reached the main news pages or the edito-
rial texts, which consistently portrayed the operation as a strictly limited defensive 
move designed only to stop suicide attacks. In marked contrast, Dor notes that the 
Israeli media took a very different attitude towards Palestinians involved in the confl ict. 
It was widely and prominently reported that incriminating evidence had been found 
linking Yasser Arafat to suicide bombings. However, Dor points to articles printed away 
from the main news pages which directly contradicted these claims. Dor also accuses 
editors of avoiding any discussion of the main factors behind suicide attacks in the 
main news sections of the papers. Articles which linked the attacks to the conditions 
created by the military occupation and the killings of Palestinian leaders were ‘buried 

HLS5_1_07_Reviews.indd   120HLS5_1_07_Reviews.indd   120 13/3/06   15:58:5213/3/06   15:58:52



Book Reviews 121

deep in the back pages of supplements’ or ‘broadcast in a way which neutralised [their] 
meaning’. 

In the fi nal chapter of the book Dor attempts to ask why the Israeli media report in 
this manner. He suggests that it is not simply a question of the media being a malleable 
tool of political or military elites, rather he proposes that it is related to questions of 
how newspapers construct Israelis’ sense of social identity. In particular it is related 
to Israelis’ awareness of how they are perceived in the court of international public 
opinion. The media, he suggests, are refl ecting a sense of insult felt by Israelis over the 
perception that they are being accused of crimes of which they are not guilty. This, 
he argues, leads to a suppression of information which would imply Israeli culpa-
bility for the continuation of the confl ict. This attempt to avoid guilt, he maintains, 
is vitally important because it prevents the media from developing what he describes 
as an ‘alternative discourse of responsibility’ which ‘regardless of the struggle over the 
origins of the confl ict, understands that Israel, and Israelis, have to assume responsibility 
for the solution of the confl ict, because at present, in reality, the Palestinians are under 
Israeli occupation and not the other way around’.

In a 2003 lecture at Georgetown University Israeli historian Avi Shlaim commented 
that after 1948 Israeli historians had put forward a narrative of the confl ict which was 
‘selective, simplistic and self-serving’. This narrative, he suggested, served two impor-
tant purposes in that it ‘instilled a sense of nationhood in Jews from various coun-
tries of origin’ and ‘elicited support and sympathy for the fl edgling state of Israel’. 
However he noted that ‘the one cause it emphatically did not serve was that of mutual 
understanding and reconciliation between Jews and Arabs’. Daniel Dor’s book, written 
in an accessible style and backed up strongly with empirical evidence, levels similar 
charges against Israel’s media. It is an important contribution to the debate over media 
coverage of the confl ict and deserves to be widely read.

Mike Berry
Department of Sociology, Anthropology and Applied Social Sciences 
Universoty of Glasgow
Glasgow G12 8QQ
mikeberry@hushmail.com

The Stand-Tall Generation

Dan Rabinowitz and Khawla Abu-Baker, Coffi ns on Our Shoulders: The Experience of 
the Palestinian Citizens of Israel (Berkeley: The University of California Press, 2005). 
Pp.221. Paperback.

Coffi ns on Our Shoulders plots the troubled contours of Jewish-Arab relations in the 
Holy Land over the past century through two interweaving narratives. The fi rst, inti-
mate one comprises the stories of its two authors’ experiences of being Israeli – one 
a Jew, the other a Palestinian Arab – and the separate paths that led their ancestors, 
willingly and unwillingly, to their citizenship in the new state. A second, related narra-
tive provides a series of contextualising analyses of ethnic politics in Israel. In sum, 
these parts create a slightly unwieldy but nonetheless instructive map revealing the 
inadequacy of the Zionist left’s slogans about ‘coexistence’ and suggesting that Israel’s 
much-vaunted status as a ‘liberal democracy’ has been camoufl age for a cynical and 
oppressive form of ethnic rule inside its own borders. 

HLS5_1_07_Reviews.indd   121HLS5_1_07_Reviews.indd   121 13/3/06   15:58:5213/3/06   15:58:52


